Grenrören är inte exakt likadana men vi har turbon moterad högt på samma ställe i båda bilarna, mitt grenrör är nytt med fräscht materiel och Christers har varit med även förra resan. Christers rör känns utbränt som att metallen nästan är keramik så det är väl kanske extra sprickbenäget.
Christer skulle egentligen också ha ett nytt grenrör men det hamnade på stryklistan då vi helt enkelt inte hann innan resan, hans rör var endast snabbanpassat för att prova nya turbon.
Vi spekulerar i vad som kan vara största orsaken till att det spricker just där, såklart blir det ju säkert skitvarmt just där det ska ihop in i turbon, kanske skulle man inte lindat grenröret hela vägen till v-bandsflänsen?
Kanske att avgasspjället vi har som var ställt att öppna 3" systemet vid 4000rpm eller 135kpa gör att när man nästan ligger på just under 4000rpm i 8h non stop i kombination med rätt så lean blandning gör att det bygger mycket värme nära kollektor?
Men såklart sitter ju turbon högt och rätt långt från rotationscentrum på motorn så är röret svinvarmt kanske det ledar av pga allt slit å bryt och vibrationer (turbon tar aldrig i innerskärmen eller så!).
Hur som hamnade vi hos Patrik i Gråbo, en vän från mina hemtrakter!
Patrik, mycket trevlig kille som bjöd på mat och lån av dusch samt tillgång till hans fina garage som har en ordning som skulle få vilken tyskt pedant som helst att få i spinn!
Vi betalde tillbaka med en flaska Valpolicella ripasso (sorry Carnesköld, denna gång gick flaskan till västkusten 😘) samt att Christer fick ta igång en krånglande acesspunkt till wifit i garaget.
5 minuter innan vi skulle åka väl medvetna om att vi knappast kommer ge upp det höga tempot vi satt (dock någorlunda svenskanpassat) gjorde vi en riktig kvalitets komplettering 😅...notera höghålfasthetsstålet 🙈 kanske stagar det upp litegrann iaf. Vi får väl se när vi är hemma i Umeå/Sävar ikväll ✌️
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar