Här kommer lite reflektioner på hur tuningen gått de senaste dagarna. Vi har båda kört 2 tankar med mapp-korigeringen avstängt på sugmotorsidan och bara använt tps'n under 100kpa. Resultatet är att tomgången blir jämnare och att stora-separata-spjäll-vass-kamaxel problemet (ruppigt-tomgång) försvinner. Vi har också upptäkt att när man ligger och motorbromsar nerför och möter med några procent gas så behövs en finlöslig tabell längst ner annars vill den leana-ut där. Vi kör för tillf med 2%, 5%, 7% och 10% och funderar på att slänga in även nått däremellan.
Tyvärr så ökade bränsleförbrukningen till ca 1.0 l/mil och vi misstänker att map-korrigeringen är särskilt viktig när man ligger och kör i så kuperad terräng som vi gjort nu i några dagar. Vi gick tillbaka till att låta mappsensorn korrigera i hela tabellen och nu är vi tillbaka på runt 0,7-0,8 l/mil
Tveksamt om det är lönsamt att välja 100-102oktan men det känns som att motorn går fint på det så vi fortsätter nog med det. I Tyskland så kostade 102oktan 16kr/l och här i Italien 100oktan ca 18kr/l
Chassi-paket med hårda bilsteins och 3kilo i däcken rimmar illa med kullerstensgatorna i Italien så det blir nog till att släppa däckstrycket till 1,7 eller nått sånt.
Kastar in en bild på vägen vi körde över till italien. Föreställer Maloja Pass men kanske inte så lätt att se. Verkligen inte lätt att fota när man kör framför allt inte när mitt nyinköpta 17-85 låst sej på 17 läget och vägrar rent mekaniskt att zooma.
fan va fränt tänker jag varje gång jag kikar på bloggen.:) har ni grejat nått mer med tänkurvan?
SvaraRadera