lördag 2 juli 2022

Bra att ha saker vid långresa i bruksracern

Tjatja bloggen
Nu har det varit mycket fokus på de tekniska problemen i några dagar. Så kan vi ju inte ha det.
Mellan och under all körning så har vi det fruktansvärt roligt när vi tjattrar i komminicken eller bara poppar bra musik i lurarna. Vi njuter av krokiga vägar och medtrafikanter som ger tummar upp, tutar eller bara vill rejsa lite. Bara till att växla ner så öppnar spjället och skrämma iväg dem.😉

Bakom ratten så har vi föjande fiffiga trix.

Jula komminicken. Öppen radio-kommunikation med alla i närområdet. Ibland på tyska ibland polska ibland med abris.👍
Biltemas laddbara ledlampa med magnet. Perfekt för snabb felsökning eller tältning i tyska skogar
Noicecanceling lurar för telefonsamtal och rensa bort missljud...
Android bilstereo med 7tums display. Blåtandskopplad med motorstyrningen för livedata och felkoder i realtid. Eller bara navigering eller random paddapparOljetryck och laddtryck samt en canbus display som tyvärr bara luktar bränd elektronik av nån o utredd anledning.

Nu är vi i sthlm och för första gången på resan känns det lite kallt och solen lyser inte.... Borta bra men Bayern är bäst.

Lagning delux @ casa del Patrik

Det höga tempot i jakten på Göteborgsfärjan som såklart var bokad utan avbokningsskydd satte som sagt sina spår i båda bilarna, bägge grenrören helt av vid kollektorn på exakt samma ställe?!

Grenrören är inte exakt likadana men vi har turbon moterad högt på samma ställe i båda bilarna, mitt grenrör är nytt med fräscht materiel och Christers har varit med även förra resan. Christers rör känns utbränt som att metallen nästan är keramik så det är väl kanske extra sprickbenäget.

Christer skulle egentligen också ha ett nytt grenrör men det hamnade på stryklistan då vi helt enkelt inte hann innan resan, hans rör var endast snabbanpassat för att prova nya turbon.

Vi spekulerar i vad som kan vara största orsaken till att det spricker just där, såklart blir det ju säkert skitvarmt just där det ska ihop in i turbon, kanske skulle man inte lindat grenröret hela vägen till v-bandsflänsen?
Kanske att avgasspjället vi har som var ställt att öppna 3" systemet vid 4000rpm eller 135kpa gör att när man nästan ligger på just under 4000rpm i 8h non stop i kombination med rätt så lean blandning gör att det bygger mycket värme nära kollektor?
Men såklart sitter ju turbon högt och rätt långt från rotationscentrum på motorn så är röret svinvarmt kanske det ledar av pga allt slit å bryt och vibrationer (turbon tar aldrig i innerskärmen eller så!).
Hur som hamnade vi hos Patrik i Gråbo, en vän från mina hemtrakter!
Patrik, mycket trevlig kille som bjöd på mat och lån av dusch samt tillgång till hans fina garage som har en ordning som skulle få vilken tyskt pedant som helst att få i spinn!
Vi betalde tillbaka med en flaska Valpolicella ripasso (sorry Carnesköld, denna gång gick flaskan till västkusten 😘) samt att Christer fick ta igång en krånglande acesspunkt till wifit i garaget.
5 minuter innan vi skulle åka väl medvetna om att vi knappast kommer ge upp det höga tempot vi satt (dock någorlunda svenskanpassat) gjorde vi en riktig kvalitets komplettering 😅...notera höghålfasthetsstålet 🙈 kanske stagar det upp litegrann iaf. Vi får väl se när vi är hemma i Umeå/Sävar ikväll ✌️

Spruckna grenrör och haveri del 2

Efter svetsningen i Gredingen så hamnade vi lite i tidsnöd för att hinna med den bokade färjan. Google ruttplanerar ju efter autobahn tempo så vad det bara att förhålla sej till det och sätta av i 130-150km/h under 80mil med ett pringles rör och lite läsk som stöd.
Innan Hamburg tunneln ropar jag på komminicken "jag har inget laddtryck" och undrar om AA verkligen dragit slangklammern på intercoolern? Väl inne i tunneln så vevar jag ner fönstret och kan konstatera att det både låter och läcker under huven på ett bekannt sätt.
Inte så mycket att göra, Vi ska med båten....

Vi kommer fram till båten med ca 50min marginal men vid trafikljuset i Kiel så sneglar jag på Andreas bil och undrar stilla varför den också låter så högt.......

Vi rullar i båten och lyfter huvarna simultant och konstaterar dubbelfel!!
Båda grenfören helt av på samma ställe. Som vanligt på våra bilar allt händer  stereo.

Vi går upp i hytten och ringer en kompis i Göteborg med vetskap om att när vi rullar i land väntar ett svets mek igen men utan stress.
Vi spekulerar vilt innan vi somnar vad det kan bero på.
Högt placerad turbo och vibrationer... för högt tröskelvärde innan 3tums avgassystemet öppnar... För mager blandning på soppan... För varmt väder i tyskland.... Helt plötsligt sämst i världen på att svetsa..

Tankarna snurrar men vi somnar

torsdag 30 juni 2022

Sprucket grenrör och styv kuling efter autobahn

Morgonen började med felsökning av Christers bil, visade sig att grenröret var helt av vid kollektorn precis under turbon!
Jakten på hjälp började redan igår kväll på Facebookforum samt hjälp av några vänner med bättre språkkunskaper i tyska än vad vi själva besitter...
Så i morse åkte vi runt mellan olika verkstäder i Greding, till exempel en Audiverkstad som lite på skämt inte kunde begripa varför vi parkerade 2 Bmw's utanför dem när allt vi behövde var en "schweißen". Men vi fick bara nej på de flesta ställen tills vi kom till denna sköna lirare
Från början var han lite sådär tyskt bitter men sken snart upp när han fick se bilarna och vad som fanns under huven 😊
Och som vanligt när man ska skruva under stress (vi skulle ju med färjan från Kiel ikväll) så är allt ganska exakt 1838,5 grader varmt...
Men 1h och 25minuter senare var grenröret monterat tillbaka och vi var redo att sätta av i ett lite för högt tempo mot Kiel!
Vi brukar skoja om att när den ena bilen går sönder på något sätt är det bara en tidsfråga innan den andra går sönder på samma sätt...kan lungt konstatera att 76mil i 130-150km/h på autobahn jagandes en avgående färja ger samma fel på båda bilarna....så vi har 2 grenrör att laga i Göteborg i morgon 🤣
Kul ändå att bilarna snittar typ 0,82 i detta tempo ✌️

Schnitzel i Garmich och autobahn hemåt. Haveri 1

Efter spaandet så njöt vi på fina alpvägar över Nauders och Mals ner till Garmisch-Partenkirchen. Väl framme i Garmisch så avnjöts en delikat schnitzelmiddag och vi fick tid att planera resvägen genom Tyskland.
Vi beslöt oss för att dundra autobahn förbi München samt att boka färjan kiel-göteborg för torsdagskvällen.

Snabb vinkning till BMW HQ.

Vi tog in på camping i Greding. Eller camping å camping, ställplats är nog ett bättre uttryck. Packad grusplan ej kompatibel med tältpinnar.

Vad värre var att vid ankomst så upptäckte vi att mitt grenrör spruckit vid kollektorn....

För mörkt för att felsöka vidare så vi får fortsätta på torsdag morgon. Lite chattande med 02vänner både på svenska och tyska forumet hinner vi dock innan natten. 4 verkstäder i greding om borde ha svets.. to be continued

Gnugga länge...

Tycker bilen varit svårstartad vissa gånger, tror jag hittat felet 🙈

onsdag 29 juni 2022

Bil-spa i Trento

Efter 300mil var det dags för en välförtjänt tvätt på den lokala tvättinrättningen i Trento, bort med bromsdamm, pollen och fågelskit å med det klart kan vi snyta vidare mot Garmisch-partenkirchen ✌️

Vi vänder norrut

Nu är veckan med familjerna över i Lazise och de flyger hem idag!
Vi har lastat våra bilar fulla med grejer och vänder nu norrut, första etapp blir Lazise-Bolzano-Mals och vidare till Garmisch Partenkirchen 😊
Är bara ca 272mil hem om man får för sig att åka raka vägen 😜

fredag 24 juni 2022

Glad midsommar!

Bilarna är parkerade och istället råder familjeliv med poolhäng över midsommar helgen. I mitten på nästa vecka återupptas krisresan med en timeattack genom brennerpasset

måndag 20 juni 2022

Sidoeffekten

Sidoeffekten av att sakna ac är tydlig. Ajaj röd på nacken eftersom fönstret är nere alltsom oftast. Solen kommer in från sidan lixom ja ni fattar pappaskämt. Får försöka kompensera nästa vecka när vi kör norr ut 🌞

Hey google, Camping med bad och undvik motorvägar

Efter alla matiga upplevelser på ringen så kröp vi sakta ut ur eifelbergen och bad google tas oss till bodensee. Tyskland bjuder ju på rekordvärmen dessa dagar så både bilarna och gubbarna tycker det är lite väl hårt och svettigt.

Vi bad google om att undvika motorvägar och hamnade på härligt kurviga vägar genom moseldalen. Vi gled runt i sakta mak för att tillslut hamna i tidsnöd. Vi pressade lite på autobahn och tillslut kom vi fram till surgubben på camping alpenblick. "Nä incheckningen är stängd!" på fet tyska

Ut i mörkret för att leta ställplatser. En 30 kamera försökte flörta med mej med sina röda ögon men jag skickade bara svordomar tillbaka.... Till slut hittade vi husbilsplatser bara för att bli instant vräkta. Inga tält tillåtna bland dem.....

Blev till att övenatta i recaro stolarna på stranden till bodensjön. Både jag och abris sov oväntat gott till 9:00. Inga nya diskbråck får väl ses som ett gott betyg.

Nu vidare mot Österike och stelvio pass challange

Ringen delux

Var med lite skräckblandad förtjusning man klev ut ur hotellrummet igår morse, blotta vetskapen om att man snart ska ut på den mytomspunna ringen gör att man får lite fjärilar i magen, man hoppas allt vad man kan att inget för jobbigt ska gå sönder när man har flera hundra mil till att köra 😊
Kvällen innan när vi åkte från Adenau efter den slingriga vägen genom skogen för att ta oss upp till banområdet dök det upp 2st M4or i backspegeln, det blev "lite" klappjakt en stund...tror pojkarna var lite förvånade hur bra 02orna tog undan på rakorna ändå 😅

MEN Nürburgring vilken härlig plats...motornördar och fina bilar åt alla håll, alla är glada och vi får många glada tillrop och tummar upp för våra upphetsade vintage-åk

Väldigt svårkört på banan när man behöver kolla mer i backspegeln än frammåt...man får hålla till höger nästan hela tiden för sitt släppa fram de snabba pojkarna men det var svinkul ändå och bilarna höll ihop även om däcken fick smaka lite 😜

söndag 19 juni 2022

Inbillade vs mekaniska fel

Att åka runt i en 50år gammal bil och lyssna efter eventuella missljud kan ju göra vem som helst galen.... Abris tyckte sej höra nått oscillerande (stavning?) missljud och jag hörde ett klickande ljud i betongvägen... Sagt å gjort, snabb kontroll. Inget hittat på den silvriga och småstenar i däckmönstret på den vita som givetvis låter klick klick klick när rutorna är nete
Vi kom fram till att
- hörs det genom musiken i noicecanceling lurarna så är det ett bekräftat mekaniskt problem. Resten är inbillade problem 😉Dyr 98oktan
Desto billigare mat👍

lördag 18 juni 2022

Varmt och ljust

Fruktansvärt varmt idag och solen gassade som aldrig förr och eftersom gubbarna är känsliga för både värme och ljus blev det en högst proffsig montering av oproffsigt solfilm på en parkering längs motorvägen 😜
Nu är vi i alla fall på plats i Adenau för en sen middag på Die blaue ecke och i morgon blir det en tur upp till Ringen för att lägga nå varv innan vi drar vidare.